Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, w wyniku którego mózg odbiera informację sensoryczną, odpowiednio ją przetwarza, interpretuje i odpowiada właściwą reakcją adaptacyjną. W przypadku, gdy dany bodziec sensoryczny zostanie niewłaściwie odebrany, przetworzony, czy zinterpretowany reakcja adaptacyjna będzie niewłaściwa.
Dla kogo terapia Integracji Sensorycznej?
Jeżeli widzą Państwo, że Wasze dziecko:
- nie radzi sobie ze swoimi emocjami, jest rozdrażnione
- ma problem z koncentracją uwagi
- jest nadmiernie pobudzone, aktywne, wciąż poszukuje ruchu
- ma trudności w relacjach z rówieśnikami ( wycofanie, nie nadąża za innymi dziećmi lub wręcz przeciwnie występuje u niego agresja słowna, fizyczna w stosunku do innych)
- jest niezgrabne ruchowo
- nie potrafi nauczyć się jeździć na rowerku lub sprawiło mu to ogromną trudność
- nie lubi gier zespołowych, ma trudności z kopaniem, łapaniem piłki
- preferuje znane mu zabawy
- woli aktywności siedzące, bardziej statyczne: komputer, telewizja, książki, gry planszowe
- jest mało samodzielne, problemem dla niego jest ubieranie się, zapinanie guzików, pisanie
- nie lubi zabaw z naśladowaniem ruchu
- ma trudności z wymową
- gdy ktoś je niespodziewanie dotknie reaguje agresją lub wycofaniem
- boi się wysokości, unika karuzeli, reaguje mdłościami na ruch
- lub wręcz przeciwnie uwielbia karuzele huśtawki nie mając z tego powodu żadnych niepożądanych reakcji typu wymioty
- czuje się dyskomfortowo w zatłoczonych miejscach,
- nie lubi hałasu (zatyka uszy)
- je wybrane potrawy, mało zróżnicowane
- zakłada wybrane ubrania, nie lubi metek, wciąż coś go swędzi, ‘gryzie’
- często zatyka nos, mówi ‘ale to śmierdzi’
- zbyt mocno dotyka inne osoby, nie reaguje na ból
- lubi niebezpieczne zabawy
- lubi głośne dźwięki
- brzydko pisze, rysuje, szybko się męczy, irytuje podczas wykonywania tych czynności
- ma problem z czytaniem, matematyką
- przepisując z tablicy gubi litery
Takie zachowania mogą świadczyć o zaburzonych procesach integracji sensorycznej.
Ponadto terapia przeznaczona jest dla dzieci autystycznych, z zespołem Aspergera, nadpobudliwości psychoruchowej, Downa, kruchego chromosomu X oraz innymi dysfunkcjami rozwojowymi.
Diagnoza zaburzeń Integracji Sensorycznej to zazwyczaj trzy – cztery spotkania, na które składają się:
- Obserwacja Kliniczna Integracji Sensorycznej
- wykonanie wybranych Testów Południowo-Kalifornijskich Integracji Sensorycznej
- obserwacja dziecka podczas spontanicznych aktywności
- wykorzystanie informacji z Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Dziecka
- wywiad z rodzicami
- inne, niezbędne metody badawcze
Informacje i zapisy pod numerem telefonu 509 464 980